Àlex Martín Vinyals – Projecte Social (Girona)
@alexmartvin, www.alexmartvin.blogspot.com
Andreu Elias – Projecte Social (Girona)
@andreuelias, www.andreuelias.jimdo.com
Carrer Taga, 1 – Escola Josep Dalmau Carles / FAÇANA
# PROJECTE: Mural a l’escola pública Josep Dalmau Carles. Barri de Can Gibert del Pla.
La riquesa cultural a les aules
Amb la intenció de crear una mural que representi la diversitat i riquesa cultural de la que gaudeix l’escola, he parlat amb l’equip directiu sobre la metodologia de treball d’aquesta, i com afronten el dia a dia.
Parlant de diversitat cultural, arribem a la conclusió que el més important és l’educació inclusiva i la cohesió social. Aprendre que el respecte envers els altres, independentment de la teva procedència, és l’objectiu principal de l’escola cap a l’alumnat.
Com diu el projecte educatiu del centre:
«Conviure significa viure plegats i en bona relació. L’escola educa en els valors de la pluralitat i el respecte a la diferència, la participació democràtica la inclusió social, la igualtat d’oportunitats, la gestió positiva del conflicte i la cultura del diàleg».
La diversitat cultural dels alumnes es treballa dins l’escola com a eina d’aprenentatge, a partir de jocs que els fan recordar les seves arrels i procedències, però reforçant la importància de la igualtat i el respecte als altres i el seu entorn.
La raó de ser del mural
Al meu entendre, buscar elements de representació de la multiculturalitat, és buscar entesa i cohesió, entendre que tots junts formem la comunitat que integra els nostres barris, i saber compartir la saviesa de cada cultura amb els nostres veïns.
Els elements del mural
Buscant documentació sobre el tema, he trobat una connexió amb els elements que normalment dibuixo, que tendeixen cap a el món natural i els animals.
Les balenes geperudes o yubartes, són animals migratoris que es troben arreu del món. Fan un gest únic al món animal, hi han centenars de casos documentats on aquests animals protegeixen a altres espècies marines d’atacs d’orques i taurons. A falta d’investigacions més exhaustives, es creu que és un acte de protecció totalment altruista, ja que no es pot justificar o trobar cap finalitat en aquest comportament. L’altruisme és un acte desinteressat, que no busca compensació, i tendim a fer el contrari, a mirar cadascú per ell mateix.
L’astronauta que trobem al centre, representa a l’emigrant que, tot i tenir una bona base laboral i estudis, i la creença de que tot i fugir d’una situació desfavorable al seu país, trobarà un futur millor. De sobte es troba en un ambient que no és el seu, tot i anar ben equipat, el tratge no li serveix en aquest altre lloc.
Dins aquest mar protegits per les balenes, trobem les meduses, que ens recorden que tot ser éssers simples i primitius, tenen un gran poder d’adaptació. Les meduses i les esponges de mar, son els animals vius més antics del planeta.
Així faig una comparació amb diferents animals del mar i els problemes que afrontem nosaltres dia a dia, independentment de la nostra procedència, religió o cultura.
La participació de l’alumnat
Abans de que acabi el curs, es va parlar amb tot l’equip docent perquè expliqui a l’alumnat el projecte mural que es va fer a l’escola, dins el marc del festival.
Es va acordar amb l’equip directiu que es reservi la part inferior de la paret on va el mural, perquè els nens de l’escola puguin participar activament pintant i fent-ne una part.
Aquesta acció es va realitzar durant el curs escolar 2019-2020.
També es van treballar els diferents personatges del mural a la classe d’expressió escrita, on se’ls va demanar als alumnes que inventin una història amb ells.
ALEX MARTIN
Paret. Espai reservat per a projecte social/ Pared. Espacio reservado para proyecto social
https://goo.gl/maps/25SYAyhgVfG2